Se på træer i kunsten. Se på træer i skoven. Og tegn et træ. Forløbet kan bruges i alle naturtyper, hvor der er træer.

Formål
- at eleverne skal prøve at lave et digt,
- at eleverne arbejder kreativt med sproget ved at lege og eksperimentere med ord, sprog og tekster,
- at eleverne arbejder med sprogets æstetiske muligheder, bl.a. rim, rytme, ordspil symboler,
-
at fordybe sig i beskrivelsen af et træ.
Forberedelse
Find et sted i skoven med forskelligartede træer.
Sådan gør du
I klassen
I klassen prøver I at stille et par lodrette digte op. Lav f.eks. et digt om jeres blyant, ved at finde et ord der passer til den efter følgende koncept:
Bare man
Lader det
Yderste
Af blyanten
Nærme sig papiret
Tegner den.
På den måde kan man lave simple digte, om hvad som helst.
Baggrund
Lette digte
For mange er det lettere at komme i gang med at skrive digte, hvis formen er bunden. Denne form er både bundet, da man skal bruge bogstaverne i navnet som forbogstaver på en linie, men samtidig fri fordi man ikke skal lave rim og versefod.
Digte og natursyn
Jeg tror meget af vores natursyn er formet af de sange og digte vi hørte og sang som børn. Ved selv at arbejde med naturindtryk i digterisk form er jeg overbevist om at indtrykkene fæstner sig dybere, og at børn – og voksne – får øjnene op for mange ting vi ellers ikke registrerer.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Papir og blyant
- Siddeunderlag, hvis skovbunden er våd (en plasticpose med en avis i er fin)
Tid
2 timer i skoven
2 lektioner i klassen.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for Dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kolofon
Forfatter: Jens Frydendal, Naturskolen ved Hald.
Redaktør: Malene Bendix.
Tegning: Eva Wulff.