Mål regn

Lav en regnmåler og mål hvor meget regn der falder.
Skema over forskellige skyer.

Kort om regn og skyer

Regnen kommer fra himlens skyer. I skyskemaet her kan du se forskellige skyer - og hvor højt de hænger i luften. Kender du nogle af dem? Hvilke er på himlen i dag?

Hvorfor regner det?
Selv om du ikke kan se det, så er der vand i luften. Vandet er ikke flydende. Det er damp.

Vanddampen kommer fra have, søer, åer og vandpytter. Når solen varmer vandet op, bliver noget af det til damp og blander sig med den varme luft.

Varm luft stiger opad. Jo højere den stiger op, desto koldere bliver det. Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft. Når luften bliver kølet af oppe i højderne, så bliver vanddampen fortættet til små dråber vand. De små dråber samler sig omkring støv i luften - og bliver til skyer. Når dråberne bliver for tunge til at luftens tryk kan holde dem oppe, så falder de til jorden som regn - eller sne, hagl eller slud.

Kondens
Måske kender du det med at vanddamp bliver til dråber fra når du er i bad. Vanddampen i badeværelset rører det kolde spejl eller en kold rude, så bliver den til vanddråber. Man siger at dampen fortættes - eller kondenserer. Nedenfor kan du finde et forsøg, hvor du selv prøver at lave regn

Mål regnen
Med en regnmåler kan du måle, hvor meget regn - og sne og hagl og slud - der kommer ned fra himmelen. Det er ikke svært at lave en regnmåler - kig nedenfor.

Regndråber
En regndråbe kan måle mellem 1/4 millimeter og 1 centimeter på midten, når den hænger i luften.
  • De små regndråber kalder man støvregn. De kan være over 1 time om at nå fra skyen ned på jorden.
  • De store regndråber kender du måske fra tordenregn. Dem bliver man meget våd af.
Hver regndråbe består af millioner af små dråber.

Du kan undersøge regndråbernes størrelse - se forsøget nedenfor.

1. Byg regnmålere - og mål regn

Du skal bruge et glas med lige sider eller en halv mælkekarton. En kaffedåse kan også gøre det - eller en sodavandsflaske - men siderne skal helst være lige.
Regnmåler af en mælkekarton med lineal.
Tegning: Eva Wulff.

Sæt en lineal fast på glasset med tape – eller tegn selv linealen af på glasset med en sprittusch. Linealen skal sidde så 0 flugter med den indre bund i glasset. Du kan lave flere regnmålere - og sammenligne deres målinger. Uanset hvor store eller små de er, bør de vise det samme.
Regnmåler af sodavandsflaske. Klip halsen af og sæt den ned i flasken. Det forhindrer fordampning. Flasken skal være så lige som muligt i bunden.
Tegning: Eva Wulff.

Mål regn
Stil dine regnmålere op - og mål regnen over en periode. Det kan være et døgn, en time eller en uge.

Mål forskel på regn
Du kan måle, om der er forskel på hvor meget regn der når jorden på en bar mark - og inde i skoven.

2. Mål regndråbernes størrelse

Du skal bruge nogle ark hvidt karton, som er skilt ad. Læg dem i en plastikpose, så de ikke kan blive våde. Tag dem med ud i regnen.

Gå i læ under et træ - og tag et stykke karton frem. Stik det ud i regnen i kort tid, så der falder nogle få regndråber på det. Sæt dig ind i læ under træet. Kig på dråberne - og tegn med din blyant rundt om hver dråbe. Mål med linealen, hvor brede de er i diameter (på det bredeste sted).

3. Lav regn

Forsøget skal du lave inde i et køkken. Du skal bruge en gryde med kogende vand - og en gryde med isklumper. Og så skal du bruge en voksen som hjælper.

Sæt vandet til at koge i den ene gryde. Hæld isklumper i den anden - og hold - med grydelapper - is-gryden ind over dampen fra den varme gryde. Se hvordan dampen stiger opad og fortættes til vanddråber - regn - på undersiden af den iskolde gryde.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.