Snit en vandrestav

Snit en vandrestav - og tag på vandring.
Gå en tur med din vandrestav.

Lidt om aktiviteten

Det er godt at have en vandrestav i hånden, når man skal gå langt. Find en god gren – og snit flotte mønstre i barken.

Skær dig en god lige gren af f.eks. hassel. Sæt dig et sted hvor du ikke kan ramme nogen med din kniv – og skær mønstre i barken. Skær helt ind til træet indenunder – så bliver det flottest. Du kan dekorere håndtaget, eller hele staven. I enden af vandrestaven kan du snitte en figur eller en kugle.
Her er vandrestave med forskellige mønstre.
Tegning: Eva Wulff.

Når din vandrestav er færdig, er der ikke andet at gøre end at tage på vandretur i skoven. Du kan lægge en rute på et kort, og gå en lang tur med kompas og madpakke. Du kan også bare bimle af sted. Men husk chokolade.

Udeskolebørn fra Hammerum skole har snittet vandrestave. Foto: Frank Juel.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.