Teater, læseforståelse og bålmad i naturen

Klassen læser eventyr, noveller, børnesange eller digte - og opfører dem for hinanden i naturen.

Udeskoebørn opfører deres teaterstykke.

Kort om undervisningsforløbet

Ude i naturen læser børnene en kort tekst sammen i grupper - det kan være en børnesang, en folkevise, et eventyr eller en novelle. Eleverne hjælper hinanden til at forstå teksten. Hver gruppe forbereder et lille teaterstykke, som grupperne opfører for resten af klassen. Tilskuerne får mulighed for at gætte på, hvilken sang eller tekst, der bliver dramatiseret.
 
Forløbet er afprøvet det med udeskolebørn i 3. - 7. klasse på Røsnæs Skole. 
 
Sted
Forløbet kan foregår i alle naturtyper. På Røsnæs Skole går vi til skolens shelterplads, der ligger nær skolen på en bakke nær strand og eng eller vi går til skovens sheltere.
 
Børnene spiller læseteater for hinanden ved bålet. Tilskuerne sidder på en skråning og den optrædende gruppe spiller på en plads foran. På shelterpladsen er to bålpladser og denne dag afslutter vi med snobrød og pølser.
 
Udeskolebørn fra Esbjerg
Udeskolebørn opfører Hans og Grete. (Vi håber at få fotos fra Røsnæs)
Foto: Niels Tonsberg.
 

Formål

  • At eleverne stifter bekendtskab med en masse sange, små noveller og folkeviser
  • At eleverne fokuserer på de informationer der er i teksten, fortolker og lader teksten  inspirere til at udtrykke sig i dramatisk form.
  • At eleverne digter med på en udvidet handling - og på den måde skabe nye roller med nye replikker, der understøtter gruppens fortolkning.
  • At eleverne gengiver historien for andre ved et læseteater/drama vha. mimik, replik, sang, musik, naturens lyde, naturens kulisse, kropssprog m.m.
  • At eleverne opfører læseteateret igen og igen og på den måde lade arbejdsprocessen udvikle og forfine indholdet i fremstillingsmåden.
  • At eleverne arbejder med at lytte til de andre i gruppen - og med at lytte og forstå hinandens opførte teaterstykker.
     

Forberedelse

  • Planlæg hvilke tekster du vil bruge.
  • Planlæg en tur til et sted, som passer til teksterne og de billeder, som digterne kalder frem hos børnene.
  • Planlæg hvordan teksterne skal bruges i uderummet. Skal børnene arbejder i grupper eller alene? Hvem arbejder godt sammen?
  • Planlæg hvordan børnene skal bearbejde de udvalgte tekster.
  • Planlæg hvor læseteater og det dramatiske optrin skal finde sted.
     

Sådan gør du

Stilhed
Lige når I ankommer, kan børnene sætte sig ned og holde 1 minuts stilhed. Det skaber ro og fordybelse, og mulighed for at sanse naturen omkring sig.
 
Årstidens sang
Syng så en sang som passer til årstiden. Vi sang Midsommervisen, og analyserede og fortolkede den i fællesskab.
 
Grupper
Del børnene ind i grupper af 2-4, alt efter hvor mange karakterer, der optræder i den tekst de skal bruge. Giv børnene en kort instruktion. Del teksterne ud, og lad grupperne finde et roligt sted, hvor de kan koncentrere og fordybe sig.
 
Til eleverne
 
1. Skriv teksten om til et teaterstykke med replikker i jeres udeskolebøger - og fordel rollerne imellem jer. I kan også spille stykket uden ord - hvor I bare bruger kropssprog og mimik. De andre elever skal gætte, hvad det er for en sang eller tekst I spiller.
 
2. Digt med. Måske er der brug for nye roller og nye replikker, som kan understøtte jeres fortolkning af teksten.
 
3. Øv jer på rollerne. Hvilket kropssprog vil I benytte hver især?
 
4. Brug området omkring jer. Find en kulisse i naturen og find rekvisitter, udklædning, lyde osv.
 
5. Opfør teater/dramastykkerne for hinanden ved bålet kl. _______ 
 
Tekster
Teksterne skal være så korte, at børnene kan nå at læse teksterne mange gange, analysere og fortolke og øve sig i at udtrykke forståelsen i dramatisk form eller som et læseteater. Sæt 60 – 75 minutter af, hvor grupperne arbejde i fællesskab og finder rekvisitter i naturen.
 
I 3. og 4. klasse arbejdede vi med børnesange:
  • En jæger gik at jage
  • I en skov en hytte lå
  • Der bor en bager
  • Højt på en gren en krage
  • Der sad to katte på et bord
  • Tornerose var et vakkert barn
  • Husbonden sender Lasse ud
  • Op, lille Hans
  • På en grøn bakketop
  • I skoven skulle være gilde.
I 5 - 7. klasse arbejdede vi med følgende tekster:
  • Mølleren, hans søn og æslet (Læsepaletten s. 31-32)
  • Kvasehopperen og Ormespagetti (Læsepaletten s. 33-34) (evt. senere i 6 eller 7 klasse på norsk)
  • Haren og skildpadden (Læsepaletten s. 74)
  • Manden som skulle passe huset (Læsepaletten s. 75)
  • Molbohistorier
  • Historier fra frilæsning.dk
  • På det lille bjerg, der stod et lille træ (Børnesang (3.kl)
  • Historie fra ”Den lille lyvebog”: Madakken s. 315
  • Sange som børnene kender rigtig godt
I overbygningen kunne man arbejde med folkeviser som:
  • Ebbe Skammelsøn
  • Torbens Datter
  • Roselil' og hendes moder
Lærer som vejleder
Din funktion er at være vejleder for grupperne. En hjælp til børnene kan være spørgsmål som:
  • Hvad vil forfatteren fortælle os?
  • Hvilken stemning sætter han os i?
  • Hvordan ser der ud omkring digteren?
Tidsplan
På Røsnæs skole fulgte vi følgende plan. Vi havde i alt 4 timer ude på lejrpladsen.
  • ½ time til introduktion og til at vælge tekster
  • 1 time til at forberede teaterstykket (her tænder læreren evt. bål)
  • ½ time pause med leg i området. Alle finder en lang gren og snitter en snobrødspind. Nogle børn laver snobrødsdej. Andre tænder bål, hvis læreren ikke har gjort det.
  • 1 time til at opføre teaterstykker for hinanden, lave gættekonkurrence og give kommentarer
  • 1 time til at bage snobrød, spise, evaluere og rydde op
Lektie
Lektie er at skrive om teaterstykkerne i udeskolebogen - og klistre evt. teksterne ind. Eleverne kan også skrive mere bredt om udeskoledagen.
 

Baggrund

Evaluering
På Røsnæs skole blev det en af de rigtige gode udeskoledage. Eleverne kendte sange og tekster rigtig godt i forvejen og derfra kunne de selvstændig videreudvikle budskabet fra tekst over fortolkning til at kunne udtrykke læseforståelsen i teater/drama.
 
Grupperne opførte de små dramaoptrin for hinanden og tilskuerne skulle efter opførelsen gætte, hvilken sang de havde arbejdet med.
 
Derefter afsluttede vi med snobrød og pølser og bålet, som altid er godt - også på en varm og klar sommerdag i juni.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Dansk
Klasse:4. - 6. klasse
Sted:Skov, Sø og å, Kyst og hav, Åbent land
Årstid:Forår, Sommer, Efterår

Grej

  • Brænde + optændingsmaterialer
  • Beskærersaks + snitteknive til snobrødspinde
  • Mel, salt, gær, vand, olie, skåle, pølser til snobrød (se opskrift i SkovMad)
  • Tekster - gerne laminerede. Det kan være børnesange, korte eventyr, læsetekster i kopi, firkantede historier (Louis Jensen), Sct. Hans faglig tekst, et billede. Se konkret forslag nedenfor. Sørg for at der er nok af alle genre, så muligheden for at vælge til og fra reelt er til stede.
  • Udeskolebøger - til at arbejde og evaluere i.

 

Tid

3 - 4 timer i naturen

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål e...

Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.

Kolofon

Forfatter: Charlotte Hooge, udeskolelærer på Røsnæs skole.

Foto: Niels Tonsberg.

Redaktør: Malene Bendix.

Støttet med tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.