23. november 2012

Cykelbørn lærer mere end bilbørn

Ny forskning: Motion betyder meget mere end ventet for skolebørns koncentration.
På cykel ud i virkeligheden.

Motion har betydning for børns koncentration

Flere medier beskriver i dag resultaterne fra et nyt forskningsprojekt, "Masseeksperimentet 2012". Projektet har undersøgt, hvad mad og motion betyder for skolebørns koncentration i skolen. Undersøgelsen viser overraskende, at børn koncentrerer sig bedst, hvis de har cyklet, gået eller løbet på løbehjul eller skateboard til skole. Den motion som eleverne får på vej til skole har betydning for deres koncentration på skoledagen - og forskerne kunne måle en effekt 4 timer efter.

Ugelbølle Friskole - udeskolebarn i mudderhul
Bevægelse giver bedre koncentration. Og risiko for mudderhuller.
Foto: Malene Bendix.

Masseeksperiment

Næsten 20.000 børn deltog i forsøget, som er ledet af professor Niels Egelund fra Forskningscenter Opus i samarbejde med Andreas Jordy og Bente Kiens fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Forskerne målte børnenes koncentration efter frokost, ved at lade dem lægge et puslespil - og sammenholdt børnenes koncentration med alder, køn, hvad børnene havde spist, hvor meget de havde bevæget sig.

Forsøget viser at alder og køn er afgørende for skolebørnenes koncentration. Piger er generelt bedre til at koncentrere sig end drenge - og ældre børn er bedre til at koncentrere sig end yngre. Forsøget viser altså også, at motion har en positiv indvirkning på børnenes koncentration - også selv om den er dyrket på vejen til skole.
Egentlig havde forskerne regnet med at finde, at mad har stor betydning for skolebørns koncentration - men de opdagede at morgenmad ikke kan påvises at have betydning - men at frokosten forøger koncentrationen lidt.

Alder, køn og motion har større betydning end mad.

Se også projektets website

Sidste nyt