Tangbilleder

Lav flotte billeder af tang - og pynt jeres klasseværelse med dem.
Tang klistrer selv fast på papir.

Kort om forløbet

Hent forskellige tangplanter på stranden og i det lave vand. Den tang I henter skal være frisk og stadig fugtig. Bring de indsamlede prøver med hjem i klasseværelset. Bred tangen ud på akvarelpapir - og pres og tør dem. Så får I de fineste tangbilleder.

De fleste børn kender tang, fra sommerture til stranden. Men de færreste har opdaget, hvor flotte og forskellige, de forskellige tangplanter er. Der er danske navne, som er lette at lære og huske, fordi de tager udgangspunkt i, hvordan tangplanten ser ud. Blæretang. Savtang. Blodrød ribbeblad... Her er mange gode nye ord.

• Lær selv tang at kende, ved at læse Artshåndbogen for tang, som du finder i højre margin. Brug evt. forløbet "Tang - hvad er det egentlig" (se i bunden af forløbet).
  • Forklar børnene, hvad I skal.
  • Fortæl børnene om tang og de forskellige hovedgrupper.
Her er lidt viden om tang
Tang er fællesbetegnelse for alger og enkelte blomsterplanter der gror under vandet. Alger er langt de fleste – der er mindst 35.000 arter hvoraf ca. halvdelen lever i havet. Algerne inddeles i 3 store hovedgrupper: Rødalger, Brunalger og Grønalger. Af blomsterplanter er der kun Ålegræs i danske farvande.

Alle alger producere ilt gennem fotosyntese, ligesom planterne på landjorden. Der er dog enorme mængder af dem, sammenlignet med planterne på landjorden og det skønnes at helt op til 90% af atmosfærens ilt kommer fra algerne. Algerne er derved en meget vigtig brik i jordens store økosystem.

Tang indeholder generelt en lang række vigtige vitaminer, mineraler og essentielle aminosyrer, men næsten ingen kalorier – en kombination der gør tang til en meget sund spise. Historisk set har tang da også været på menuen i stort set hele verden, og der er stadig mange lande, hvor tang er en helt almindelig ingrediens i den daglige madlavning.

I Danmark er interessen for at spise tang stærkt voksende, og der arbejdes flere steder på at udvikle systemer til dyrkning af tang. Tang er også en væsentlig ingrediens i Nyt Nordisk Køkken.

Tang er faktisk helt vildt flot. Det klistrer af sig selv - og kan bruges til fine tangbilleder og kort. Se her hvordan:

• Fyld lidt vand i en fotobakke, og læg et stykke akvarelpapir ned i bunden af bakken.
  • Læg den indsamlede tang ned i fotobakken.
  • Arranger tangen, så man kan se de enkelte dele af algen. Klip dem eventuelt til, så de ligger pænt.
  • Hæld forsigtigt vandet fra, mens du holder i algen fast på papiret.
  • Læg papiret over på en avis, dæk algerne med enten gase eller sølvpapir, og læg dem i pres.
  • Alternativt kan algerne tørres i solen. Algerne klistrer fast af sig selv.
  • Når papiret er tørt, skriver du algens navn og eventuelle særlige kendetegn på, og hænger det nye tangbillede op i klasseværelset.

Efterbehandling

Hæng de tørrede tangbilleder op i klasseværelset.

• Diskuter eventuelt tang i madlavningen – nu og historisk
  • Diskuter evt. tangens betydning for iltproduktionen i verden (op til 90 % af jordens ilt kommer fra algearters fotosyntese.)

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.