Sejl i fjordpram

Lad eleverne prøve en ro-tur i fiskernes traditionelle fjordpramme på lavt vand og med snor i båden. Forløbet skal give lyst til sejlads og naturoplevelser på vandet.
Fjordprammene ligger til

Sørg for, at sejladsen opfylder kravene for sejlads med elever for jeres skole, og at der hele tiden er en lærer, der holder øje med de sejlende elever.

Opgaven

Eleverne skal ro 2-4 i hver pram og afprøve deres evner i sejlads og manøvrering med traditionelle klinkbyggede pramme. Prammene er blevet brugt flittigt gennem tiden, som et nemt og billigt fartøj til småopgaver på vandet. Den har fragtet fiskerne ud til deres større joller og både, og sejlet bonden over til husdyrene på øerne. Prammenes flade bund gør, at de kan gå ind på helt lavt vand, modsat joller og større skibe med køl fra stævn til stævn.

Sørg for, at alle der sejler har redningsveste på, og at bådene er fastgjorte til bådebroen med 30 meters reb, som du finder i grejkisterne ved Slusehuset. Der er højest 1,3 meter dybt i en radius af 30 meter fra bådebroen, så man kan vade ud til båden eller ind til land.