Spiselige vilde planter

Lær om de spiselige vilde planter og brug dem til simple retter.
Børnene tilbereder den vilde mad!

Eleverne lærer i klassen om de spiselige planter, der findes i nationalparken. Der arbejdes f.eks. i grupper med at svare på følgende spørgsmål:

• Hvordan ser de ud?
  • Hvor vokser de?
  • Hvor må man plukke dem?
  • Hvilke retter bliver de anvendt til i madlavningen?

Husk, at det ikke er alle planter, som det er hensigtsmæssigt at plukke, hvis de er giftige, truede eller fåtallige. Så disse skal eleverne også lære om. Der tages billeder af planter med iPads og evt. små film af forløbet.

Opgaven

Hvilke planter er anvendelige til at lave mad af, hvor må de plukkes og hvad skal man være opmærksom på i forhold til giftige og fredede arter? På bål laves der konkrete retter med vilde planter.

On location:

Planter plukkes til brug i madlavningen. Der studeres kendetegn og udseende. Planter rengøres og elever inddeles i hold. Hvert hold får tildelt roller, opskrifter, madvarer og grej samt eget bålsted. Maden tilberedes, den præsenteres og spises sammen. Der ryddes til sidst op.

Efterbehandling:

På klassen snakkes om, hvad eleverne fandt af planter, de ser på billeder og film og snakker om, hvad der blev lavet af mad.

Hver gruppe kan arbejde videre med andre plante-grupper f.eks. giftige planter, sjældne planter eller udvide deres viden omkring spiselige planter.

Der kan arbejdes med spiselige planter fra forskellige naturtyper.

Læringsmål:

• Eleverne får kendskab til spiselige planter i naturen
  • Eleverne kan tilberede enkle retter af naturens forrådskammer