Tingfindertur

Børn er kloge og nysgerrige. De vil gerne lære verden at kende. Vi voksne kan være heldige at få lov at være med.

Mona, tingfinderkurven - og alle de ting vi fandt. Foto: Malene Bendix

På tingfindertur

"Hvornår skal vi ud, bedstemor?" spørger mit lille barnebarn Mona. Vi sidder dejligt og tegner. Solen strømmer ind gennem havedøren - og hun har jo ret - selv om det er vinter, er der skønt derude. "Nu," siger jeg. "Må jeg tage din kurv med?" spørger hun og løber hen og henter min strikkekurv. "Hvad skal du bruge den til?" spørger jeg. "Vi skal finde ting derude," siger Mona. Og det er jo helt fint. Vi tager strikketøjet ud af kurven. "Men hvad skal vi finde?" spøger jeg. Og da vi lige sidder og tegner, er det let at lave en liste.

Tingfinderliste

"Måske kan vi finde en kastanje," siger Mona. For det gjorde vi i efteråret og lavede kastanjedyr. Jeg skriver kastanje på vores liste - og tegner en kastanje. "Jeg tror også vi kan finde en nød," fortsætter hun. "Hvordan skriver man det?" Jeg viser hende det på et andet stykke papir - og så skriver hun NØD og beder mig tegne. "Hvad med agern?" siger jeg - og det skriver hun også. "Og blomster, måske er der nogle blomster derude," siger Mona, skriver BLOMST og tegner en fin rød en.

Ud i solen

Så er det bare om at få tøj på. Listen i kurven, kurven i hånden - og så går vi ud i haven. Det første vi finder er en hel masse grankviste, som egernet har bidt af det store grantræ. Her om vinteren kan det godt lide granknopperne. Vi finder også store grankogler - og vi samler en egernrede med mad til egernet. Så skynder vi os ned til kastanjetræet - og finder heldigvis våde vinterkastanjer, som Mona glad putter i kurven. Vi finder også fjer og et dun, som vi kan få til at svæve på vinden. Og nede i bunden af haven finder Mona en masse vintergækker, som hun plukker og kommer i kurven. Nødder, fine strå, grene, visne blade, sten. Ja alt muligt finder vi. Og så leger vi lidt med katten og vander en vintergæk, før vi bliver kolde og skynder os ind.

Ind og sortere

Inde tager vi en avis frem - og så tømmer vi strikkekurven ud på den. "Hold nu op, hvor har vi fundet meget," siger Mona. Der er dejlig varmt på gulvet foran brændeovnen, så vi begynder at sortere alle tingene i fjer, sten, nødder osv. Vintergækkerne får en vase. Og så kigge vi på vores liste igen. Peger og staver. Vi har fundet det hele - undtagen agernet. Og meget meget mere. Vi har talt om tingene fra naturen, rørt ved dem, brugt deres navne, sorteret dem - lært dem at kende.

Børn er kloge

Børn er kloge. Børn er nysgerrige. De vil så gerne lære om verden. Og de er så tydeligt skabt til at lære med både hovedet, kroppen og følelserne. Men de har brug for nysgerrige voksne, som har lyst til at være og lære sammen med dem. Som gider følges ud og pege, undersøge og vise dem verden.

Lyt til børn. Snak med dem. Vær stille sammen. Og oplev, hvordan de suger verden ind.

Og læs også Mogens Hansens fine artikel om Udeliv i Viden om udeskole.

Tingfinderting. Foto: Malene Bendix.

Alle skribenter