Afsnit om kristendomskundskab fra Arne N. Jordets undersøgelse af udeskolens didaktik fra 2003.
Besøg en kirkegård
...i kristendomskundskab og arbejd tværfagligt med dansk, matematik og håndarbejde.

Kort om forløbet
Formål
- Eleverne besøger den lokale kirkegård og undersøger gravsten og de historier de fortæller.
- Eleverne taler med hinanden om kirkegårde, begravelse, død.
-
Eleverne taler med hinanden om, livet efter døden og hvad det er at tro.
Forberedelse

Sådan gør du
1) Walk and talk
- Kommer du nogen gange på kirkegården?
- Hvad tænker du om kirkegårde?
- Hvorfor begraver vi de døde på kirkegården – og ikke andre steder?
- Skal man opføre sig anderledes på en kirkegård end andre steder (hvorfor?)
- Vælg fire gravsten og regn ud, hvor gamle menneskene blev?
- Find fire gravsten med spændende indskrifter. Tal om, hvad de, der har skrevet indskrifterne, gerne vil sige? (Hvis klassetrinnet passer, kan eleverne evt. slå der står bibelcitater op i en bibel).
- Er der nogle af indskrifterne der viser, hvad den der har skrevet dem tror der sker efter døden?
- Er der forskel på indskrifterne på de gamle og de nye sten?
- Forbered jer på at præsentere en særlig spændende gravsten for de andre. Tænk over, om der er noget de andre skal gætte, finde eller regne ud.
4) Walk-and-talk på vej hjem fra kirkegården
- Hvad kan vi vide om livet efter døden?
- Hvad kan vi tro om livet efter døden?
-
Mener du, det har nogen betydning for livet her og nu, hvad der sker, når man dør?
Baggrund
Hvem, hvad, hvor
Grej
- En kirkegård
- Kopiark til lærer og elever i word
- Papir og blyant
Tid
3 - 4 timer
Undervisningsmål
- udtrykke sig om almene tilværelsesspørgsmål med bevidst brug af faglige begreber og det religiøse sprogs virkemidler
- give eksempler på sammenhænge mellem værdier, normer og adfærd
- udtrykke sig om, hvad det vil sige at være menneske, samt hvilken betydning tro kan have for livsopfattelsen.
- Kristendommen og dens forskellige udtryk i historisk og nutidig sammenhæng
- beskrive udvalgte grundbegreber i kristendommen og forholde sig til deres tolkning af tilværelsen
- beskrive udvalgte symboler og ritualers brug samt synge og samtale om salmer og sange
Kolofon
Forfatter: Dorte Vind, pædagogisk konsulent med udeskole som speciale fra Esbjerg Kommunale Skolevæsen, dorte.vind@skolekom.dk
Foto: Skov & Landskab.
Redaktør: Malene Bendix
Forløbet er støttet med tilskud fra tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.