Kunst i naturen - mal med naturens farver

Skolelever er kreative i naturen

Opgaven

Man godt kan male med blomster, blade, bær og jord.

Så gå ud og lav din egen kunst i naturen.

Alle får et tegnebræt og et stykke akvarelpapir.

Gå en tur omkring i området. Saml planter og andre ting med forskellige farver. Pluk kun lidt af hver plante.

Start med at lave et farvekort på den ene side af papiret. Find ud af hvad planten hedder ved hjælp af opslagsbøgerne. Skriv det ned og lav en farveprøve ud for navnet.

Det er ikke altid sådan, at I kan se på en blomst, hvilken farve, den vil afgive på papiret. Nogle gule blomster kan give rød farve, og blå blomster kan skifte mellem højblå og rødviolet. Grønne blade kan også afgive en gul farve.

Når I har lavet farvekortet skal papiret vendes om og I skal nu i gang med at male.

I skal ikke bruge en pensel. Blomster, blade, bark, bær, jord, svampe eller andet trykkes direkte ned på papiret.

For at få farverne ud kan I krølle og nuldre blade mellem fingrene. Der er masser af farver i de vilde blomster, og bladene indeholder flere nuancer af grønt, end man kan forestille sig.

I kan aftale at samles, inden I maler, så I måske kan låne gode farver fra hinanden og få ideer og råd fra jeres kammerater.

Motivet kan være valgfrit, men I kan også mødes et bestemt sted og alle forsøge at male det samme motiv.

Førskolegrupper kan lave et fælles farvekort uden at finde ud af hvilke planter farverne kommer fra men med fokus på at finde så mange forskellige farver som muligt.

Viser  ud af
  • Kreative og musiske udtryksformer