Blåmuslinger - det blå guld med masser af aktivitet

Muslingeskaller og andre ting fundet på stranden kan bruges til fine kunstværker.
Brug naturens genstande til at udtrykke dig kunstnerisk!

Opgaven

Skaller er bløddyrenes måde at beskytte deres bløde og lækre krop mod at blive ædt af fjender i form af fx måger, vadefugle, søstjerne og krabber.

Samtidigt er skallerne flotte i form og farve og kan anvendes kreativt.

Gem muslingeskaller fra en blåmuslingesuppe eller tag på indsamling ved stranden

Indsaml drivtømmer (andre former for træunderlag) skaller af krabber, fiskeknogler eller andet materiale til at lime på.

Find et roligt sted eller tag materialerne med hjem til skolen

Arranger materialerne som du ønsker på drivtømmeret. Tænk i mønstre eller hvordan der kan komme et billede ud af de forskellige former og farenuancer.

Mal evt. på muslingerne – dette er dog slet ikke nødvendigt for at skabe et fint kunstværk.

Lim skallerne fast på træet

Tænk videre

Hvordan har naturmaterialer indgået i kunst og måder at udtrykke tanker, følelser eller status?

Er der noget der betyder noget for dig – noget du samler ind/på, når du er i naturen?Hvorfor?

Find kunst af etablerede kunstnere på nettet, der er lavet fra naturmaterialer.

Lav sammen med din klasse et kæmpe værk sammen af materialer fundet på stranden – giv det evt. et navn.