Find og leg med skovord. Forløbet kan også bruges i andre naturtyper.
Kort om forløbet
Formål
-
at få eleverne til at åbne for deres lyst til at lege med sproget.
Sådan gør I
Elev 1 | Elev 2 | Elev 3 | |
Gade 1 | Noget højere end 1 meter | Noget gult fra omgivelserne | Et ord fra et skilt |
Gade 2 | Et ord fra et skilt | Noget højere end 1 meter | Noget gult fra omgivelserne |
Gade 3 | Noget gult fra omgivelserne | Et ord fra et skilt | Noget højere end 1 meter |
- Lav én liste med 15 ord i genetiv fx ”bænkens, frakkens, bilens, legepladsens osv.”
- Lav én liste med 15 adjektiver ”blæsende, larmende, liggende, nysgerrige, billige, stinkende osv.”
- Lav én liste med 15 substantiver ”tøjstativ, barn, flise, dame, vimpel, hundelort, cykel osv.”
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Ude: Blok og blyant
- Inde: sakse, lim, karton
Tid
1 - 2 timer
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kolofon
Forfatter: Kim Linnet, lærer på Ollerup Efterskole og poetry slammer, 2012, mail@kimlinnet.dk, www.kimlinnet.dk.
Foto og redaktør: Malene Bendix.