Eleverne skriver korte tekster på stranden og bruger dem til firkantede historier.
Kort om
Forberedelse
Sådan gør du
Aktivitet 1:
Asfalten har den fordel, at man kan tegne mere frit. Fliser kan derimod understøtte de geometriske figurer, ved i forvejen at være symmetriske. Hvis det er muligt kan eleverne evt. selv vælge, hvor og på hvilket underlag de vil tegne.
- Tegn en symmetrisk figur eller et mønster
- Tegn en figur eller et mønster der gør brug af underlagets symmetri
- Tegn en figur eller et mønster der primært består af trekanter/cirkler/kvadrater osv.
- Tegn en figur eller et mønster der primært består af cirkler
- Tegn en figur eller et mønster der primært består af kvadrater
- Eller tegn med andre geometriske former
- Tegn en figur eller et mønster og spejl det derefter
- Lav et mønster der består af mindst tre forskellige geometriske figurer
- Beregn arealet på din figur - eller dine delfigurer
- Tegn en fisk, et hus eller en blomst etc. der primært består af en type geometrisk figur
- Hvad sker der med et mønster når det varieres?
- Hvilke geometriske figurer er lettest at spejle?
Aktivitet 2:
Eleverne inddeles i grupper. Hver gruppe får udleveret et reb, der er bundet sammen i enderne, og bliver bedt om at tage bind for øjnene. Herefter bliver de bedt om at danne en firkant, de må gerne tale sammen undervejs. Gruppen siger til, når de mener opgaven er løst. De bliver stående i deres position, men tager bindet fra øjnene så de kan se deres figur.
Baggrund
En af fordelene ved at undervise i uderummet, er at miljøet i sig selv bryder lærerens mulighed for at køre på rutinen. Nye muligheder opstår og når de bliver afprøvet drejer undervisningen ofte i en uventet retning. Det stiller naturligvis krav til læreren. Først og fremmest skal man turde at, følge med eleverne, og gå i den retning de drejer undervisningen, men på den anden side, skal man også turde at, vende om og gå tilbage, hvis den vej eleverne vælger stikker for meget af fra den læring der var tiltænkt.
Vores mål som lærere i ovenstående lektion er klart at være vejledere frem for instruktører. Når læreren vejleder, taler man med den undrende elev, man udvikler den undrende, man opbygger selvtillid og fællesskab, man fremmer selvstændighed, opfindsomhed og ansvarlighed, man spørger og lytter. På den anden side er der ting man ikke gør, såsom at finde svagheder, skabe afstand og modvilje, give instrukser og ordrer og fremme uansvarlighed.
Dahlgren, Lars Owe og Szczepanski, Anders(2001): Udendørs pædagogik. Forlaget Børn og Unge/Pædagogisk Centrum
www.udeskole.dk
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Fint sand
- Papir til kræmmerhuse (evt. genbrugs aviser)
- Tape
- Kamera
- Et reb pr. gruppe
- Et tørklæde el. lign. pr. elev
Tid
En dobbeltlektion
Undervisningsmål
Eleverne skal sættes i stand til at:
- benytte geometriske metoder og begreber i beskrivelse af fysiske objekter fra dagligdagen, herunder figurer og mønstre
- undersøge og beskrive enkle figurer tegnet i planen
- arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse
- tegne, undersøge og eksperimentere med geometriske figurer
- kende til eksperimenterende og undersøgende arbejdsformer
- beskrive løsningsmetoder gennem samtaler og skriftlige notater fint
Kolofon
Forfatter: Maj Blazejewicz og Katrine Foged, studerende på naturlærerlinje på Læreruddannelsen i Nørre Nissum, 2008, Karen Barfod, lektor
Redaktør og foto: Malene Bendix