Leg og lær med edderkopper

Der findes edderkopper overalt i vores natur – både i skoven – men også i haven, i parken og på legepladsen.
Edderkoppens spind glimter i solen

Finde udstyr frem

Fang edderkopper: syltetøjsglas, planteskeer, markeringspinde

Edderkoppens fantastiske spind: tøjklemmer, dåselupper eller andet til opbevaring af edderkopperne

Lav kunstværker med edderkoppespind: mørkt karton, forstøverflaske med vand, mel.

Opgaven

I Nationalpark Mols Bjerge er der registreret 71 forskellige edderkoppearter men der findes helt sikkert mange flere! Fælles for dem er at de har 8 ben, giftkroge forrest på forkroppen til at slå deres bytte ihjel med og spindevorter på bagkroppen til at lave edderkoppespind med

Fang edderkopper i fælder

I kan fange edderkopper i fælder. Nogle edderkopper bevæger sig meget rundt på jorden. Det er jagt- og springedderkopper. Vælg nogle steder, hvor I forventer, at der er edderkopper: F. eks i det høje græs eller bag skuret.

Faldfælder

En af de fælder der virker allerbedst, er en simpel faldfælde. Lad børnene grave syltetøjsglas ned i jorden, så kanten er helt plan med jordoverfladen. Edderkopper, der bevæger sig hen over jorden, vil falde i fælden og ikke være i stand til at kravle op af de glatte sider. Hvis I graver glassene ned om morgenen, skal de tjekkes, før I går hjem. Hvis I lader dem stå natten over (hvilket er mest effektivt), skal de tømmes næste dag. Dyrene kan ikke redde sig selv op af disse fælder, så det er vigtigt at finde og tømme alle fælderne. Sandsynligheden for at der går andre dyr i fælden er naturligvis stor. Husk at markér, hvor I har anbragt fælderne, så I kan finde dem igen.

Udvælg en eller flere edderkopper til at kigge nærmere på. Brug arbejdsarket til at tegne en edderkop som I ser den. Husk de 8 ben, giftkrogene og spindevorterne. Eller find en malebogsside på nettet med en edderkop som børnene kan farvelægge.

Brug arbejdsarket "Edderkoppens opbygning" til at se nærmere på edderkoppens forskellige kropsdele.

Edderkoppens fantastiske net

Prøv at finde en lang vandret tråd, der er spundet mellem grene. Tag forsigtigt en tøjklemme og hæng den på tråden. Kan den bære 1 eller 2 klemmer? Trådene er stærkere end stål. Den sikringstråd, som edderkoppen altid trækker efter sig, er særlig stærk. Trådene er også meget elastiske, prøv at gynge klemmen lidt op om ned.

Prøv også at fange en edderkop. Læg den i din åbne hånd, eller barnets hånd. Lad edderkoppen kravle rundt og falde ned. Hvad sker der?

Når edderkoppen hænger i sin tråd under hånden, så løft hånden op og ned.

Lav kunstværker med edderkoppespind

I kan lave flotte billeder af edderkoppespind.

Læg forsigtigt et stykke mørkt karton bag et flot spind og pift vand på med en forstøver. I skal drysse kartonen med lidt mel for at få spindende tydelige. I kan smykke klassen eller institutionen med de kunstfærdige net, og I kan også tegne edderkopper og byttedyr på jeres net. I kan også laminerer arkene til flotte, anderledes bordunderlag.

Viser  ud af
  • Kreative og musiske udtryksformer