Svøm med redningsvest

Det kan være svært at holde hovedet koldt, hvis skibet synker, men hvis man har prøvet det før, kan det hjælpe.
Hold hovedet koldt, hvis skibet synker!

Eleverne skal kunne svømme.

Opgaven

Eleverne skal prøve at flyde, svømme og holde sig samlede i vandet, mens de har redningsveste på. På den måde er de bedre motiverede til at bruge redningsveste senere, og de er bedre forberedte på en nødsituation på vandet, hvis det skulle gå galt en dag.

Eleverne skal i små grupper gå i vandet med redningsveste på. Når de er ude på en dybde, hvor de stadig kan bunde, men også svømme, skal de prøve at ligge/flyde i vandet, og forsøge om de kan ligge/flyde "livløse" på maven. Herefter skal eleverne prøve at svømme med redningsvesten på, og de skal danne en kæde, hvor de tager hinandens ben ind under armene så de hænger sammen.