Tang-herbarium

Eleverne artsbestemmer indsamlet tang og laver et herbarium.
Her kan du se hvordan et tang-herbarium kan se ud. Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

Forberedelse

  • Forbered tur til stranden.
  • Se materialeliste under fanen "grej" og forbered ud fra den. 
  • Hav grundlæggende kendskab til algearter – se Artshåndbogen under filer. 

Opgaven

Indsaml forskellige arter af alger på stranden og i det lave vand. Algerne skal være friske og stadig fugtige. Bring de indsamlede prøver med hjem i klasseværelset. Efter artsbestemmelse presses og tørres algerne.

Sådan gør du

  • Fyld lidt vand i en fotobakke og læg et stykke akvarelpapir ned i bunden af bakken. 
  • Læg den indsamlede tang ned i fotobakken 
  • Arranger tangen så man kan se de enkelte dele af algen. Klip dem eventuelt til så de ligger pænt.  
  • Hæld forsigtigt vandet fra medens du holder i algen fast på papiret.
  • Læg papiret på en avis, dæk algerne med enten gase eller sølvpapir, og læg dem i pres. 
  • Alternativt kan algerne tørres i solen. Algerne klistrer fast af sig selv. 
  • Når pariret er tørt skrives algens navn og eventuelle særlige kendetegn på, og algerne hænges op i klasseværelset.   

Efterbehandling

  • Eleverne kan arbejde med inddele algerne i hovedgrupper, og beskrive særlige kendetegn.
  • Definer forskellen på betydningen af betegnelsen tang og alger.   
  • Diskuter eventuelt tang i madlavningen – nu og historisk 
  • Diskuter evt. tangens betydning for iltproduktionen i verden (op til 90 % af jordens ilt kommer fra algearters fotosyntese.) 
  • Eleverne kan kategorisere det indsamlede tang efter egne kriterier.
  • Eleverne kan sortere og klassificere.
  • Eleverne har viden om naturfaglige kriterier for sortering.