Udeskole-autoetnografi

Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer

Udeskole kan undersøges fra mange perspektiver - hvad siger eleverne f.eks. om udeskole (det har blandt andet Lærke Mygind set på), hvad lærer eleverne fagligt, hvordan og hvormeget motiveres de, - men man kan også måle udbredelse, forekomst, hyppighed, eller se på indhold og undervisningsformer. Joda, der er mange forskningsmuligheder. Auto-etnografi er en forskningsmetode, hvor man undersøger sig selv som objekt, og mit forskningsfelt er jo udeskolelæreren.

Siden vinterferien har jeg været så heldig, at undervise i natur/teknologi med udeskole tirsdag på den lokale skole i 1., 2., 3. og 4. klasse. Og hold da op jeg er blevet klogere på praksisfeltet, udfordringerne, glæden og udmattelsen. Det er med ydmyghed, jeg har møvet mig ind på lærernes arbejdsplads, for jeg valgte jo i sin tid ikke at læse til lærer, men på universitetet. Og har derfor mega-respekt for alle de dygtige lærere, jeg møder til hverdag i netværk, på skolebesøg og i udviklingsarbejder, men jeg har kun i mindre grad haft ansvaret selv for at undervise i grundskolen. Så jeg tænkte, det er på tide at jeg selv får erfaringer, og får lov at prøve kræfter med undervisningen ude af børn, i stedet for alene at beskæfige mig med det teoretisk.

Så nu er det mig der vandrer afsted med glade, sure, rolige og urolige elever mod Kurts dam, så vi kan lære om padder og evolution ved at følge haletudsernes forunderlige udvikling. Det er mig der står og ryster ingenting ud af de udtørrede kartoffelfælder, og oplever hvor lang tid det kan tage at tegne et korrekt og flot insekt med seks ben og to par vinger. Og UH hvor har jeg godt af det - jeg håber sgisme, at eleverne også får noget ud af det. Jeg slæber min kraniesamling med op på skolen, og tæller tænder med eleverne. Vi måler temperaturer i foråret, går på hugormejagt i 2 graders varme og koger suppe med vilde ramsløg i.

Tirsdag er for tiden en af de dage, hvor jeg kaster mig på sofaen til et eftermiddagshvil, og overhovedet ikke tænker på at komme afsted til træning. Og jeg er slet ikke begyndt at tænke på, hvordan et autoetnografisk studie kan designes .. for nu skal jeg lige forberede mig på, hvordan vi alle sammen bedst kommer til at så radiser i skolehaven så alle er aktive, oplever de småbitte runde frø og forstår det der med at planter formerer sig forskelligt.

Skrevet af

Kommentarer

Seneste blogindlæg fra Karen Barfod

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Interviews med ti erfarne udeskolelærere viste, at de oplevede udeskole understøttede deres udøvelse af kompetence og autonomi, men at de følte sig isolerede.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Hvordan kan vi undersøge udeskoles didaktik og undervisning? Bloggen starter med at undre sig - og giver et metodisk bud.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Danske Underviseres Samråd og Undervisningsministeriet har 1. februar 2017 udgivet tolv pejlemærker for god undervisning. Udeskolelæreren passer ind her.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Optælling af skoler i 2013/14 viser at 18,4% af alle danske skoler har en eller flere klasser, der har udeskole.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Hvad er rigtig udeskole? - Bogen "Uteskoledidaktikk" forholder sig til forskellige praksisser

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Også i Tyskland spirer udeskolebevægelsen frem

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

I Maj var jeg i Chengdu sammen med min kollega Lis for at afholde et outdoorkursus for 35 pædagoger i en børnehave med 800 lattermilde børn.

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Simon Beames udviklede allerede i 2006 en model, der kan bruges til at overveje praksis når man arbejder ude som voksen, lærer eller leder

Karen Barfods billede
Af Karen Barfod |

Udeskole - hvordan forstår vi begrebet "Skole" udenfor? Indlægget diskuterer, om det om sig gribende udeskolebyggeri i virkeligheden understøtter det, vi vil.

Sider