En oversigt over urter og deres fortryllende virkning.

Kort om forløbet

Forberedelse
- Elverfolk
- Skovnisser
- Hekse/helbredere
- Trolde
- Mennesker (jægerfolk)

-
Eleverne kan løbende skrive logbog om hvad de har lavet i udeskolen, fx til fotos af aktiviteterne i skoven.
-
Hæng en stor planche med kort over det område der arbejdes i i udeskolen. Efterhånden som arbejdet skrider frem, sættes tegninger af huler og personer op. Der sættes navne på personer og ting. Dette arbejder foregår i klassen, parallelt med udeskoleforløbet.
-
Ud fra klassesamtale om oplevelserne i skoven, støttet af planchen, skriver eleverne små historier. På planchen kan sættes fotos og tegninger.
-
Der kan arbejdes direkte på computer eller tablet, men der kan også printes ark med fotos, hvor der er plads til at skrive nedenunder.
-
Øvelser i mundtlig fortælling og drama kan foregå i klassen, men selvfølgelig helst omkring bålet!
-
1. klasse kan øve ”skovord” og lave skovalfabet med ting fra naturen (Agern, Brændenælde, Cikorie mm).
-
Eleverne kan skrive biografier om deres personer eller lave nye eventyr og historier om deres persons oplevelser.
-
God idé: Lad klassen arbejde sammen med en ældre klasse, der hjælper med renskrivning af historierne.

Sådan gør du
Storyline
|
Nøglespørgsmål
|
Aktiviteter
|
1) Hvem er I ?
Skovfolkene ankommer til skoven. I starten lever de forskellige folk fredeligt. De finder et sted at lave
en hule og indretter sig.
|
Hvad hedder I?
Hvordan bevæger I jer i skoven?
Hvad er I gode til?
Hvad er I bange for?
Hvor og hvordan skal I bo?
Hvordan kan I samarbejde?
|
Finde på navne til personer.
Finde på navne til træer, sten og steder.
Rollespil.
Bygge huler eller bivuak.
Lave udsmykning, fx bladkranse.
Lave smykker.
|
2) Hvor bor I ?
Skovfolkene skaffer sig viden om skoven og dens planter og dyr ved hjælp af deres nysgerrighed.
Se forslag i fortælling 2
|
Hvordan kan I opnå viden om skoven?
|
Lav insektfælder.
|
3) Hvem truer ?
Skovfolkene og deres skov bliver truet af isdronningen Pinus og hendes Rimturser. De vil ødelægge skoven og gøre dem til slaver.
Se forslag til fortælling 3
|
Hvordan kan I vise, at I har fantasi?
Hvordan kan I modstå fjenden?
Hvordan skal jeres kampråb lyde?
Hvordan skal krigsdansen se ud?
Kan I lave sange, rim og rap?
Kan I lave jeres eget tegn/logo?
Kan I lave et banner?
|
Brainstorm.
Skriveværksteder.
Rollespil.
Lave sange, rim, kampråb og krigsdanse.
Lave faner og våbenskjold / symboler.
|
4) Hvordan kan I forsvare jer ?
Skovfolkene forbereder sig på forsvar af skoven. De opøver deres styrke
og mod. De laver magiske amuletter og tryllestave.
Se forslag til fortælling 4
|
Hvordan kan I blive bedre til at gøre jer usynlige og bevæge jer lydløst?
Hvordan kan I få mere styrke?
Hvordan kan I finde noget i skoven, der kan hjælpe jer?
|
Balancelege
Styrkelege og flere
Snigeøvelse
Find magiske urter og lave amuletter
Lave tryllestave
Rollespil
|
5) Den indre fjende
Skovfolkene får fat på ekstra magiske ting. Men de tænker kun på sig selv og
sammenholdet brydes.
Se forslag til fortælling 5
|
Hvordan kan I komme til at stjæle nogle af de andre folks magiske ting?
Hvordan får I tingene tilbage.
|
Skriveværksteder
Rollespil
Fangelege
|
6) Til kamp mod de onde
Fjendes styrkes og skoven og dens folk trues. Skovfolket holder derfor et stævne og beslutter at holde sammen i stedet for at bekæmpe hinanden.
Se forslag til fortælling 6
|
Hvordan truer fjenden jer?
Hvordan kan I befri fangerne?
Hvordan kan I beskytte skoven?
Hvordan kan I samarbejde?
Hvad er jeres stærke sider?
Hvordan kan I vise jeres stærke sider til de andre?
|
Skriveværksteder.
Fortælleværksteder.
Rollespil
Fangelege
Der laves trylledrikke og endnu stærkere amuletter.
Folkene viser deres krigsdanse, kampråb, sange
|
7) Det store slag
|
Hvilke roller vil I have under slaget?
Kæmpere (gode og onde)
Spioner
Helbredere
Krofolk
Hvordan kan I samarbejde?
|
Skriveværksteder
Rollespil
|
8) Den store sejrsfest
|
Hvordan vil I fejre sejren
|
Mad over bål:
Kig i SkovMad
Sange
Danse
Gøgl
|

Eksempel på første udeskoledag i forløbet
Giv nu grupperne hver deres område i skoven. Nu skal grupperne løse en række opgaver - de er nævnt i højre kolonne af tabellen under aktiviteter. Det er fint med en tidsramme til hver opgave, og læreren kan samle eleverne med et aftalt fløjtesignal mellem opgaverne. Efter hver opgave fremlægger grupperne deres løsninger for resten af klassen.
Det kan være svært at sætte tid på de mere omfattende opgaver, såsom hulebyggeri og udsmykning, men start med en time og fortsæt så næste gang. Nogle klasser vil kunne bruge lang tid på indretning af huler med sovepladser, køkken mm. Hulerne kan laves mere eller mere solide efter temperament og de kan gøres tætte med små presenninger.
Hvis eleverne ikke selv har erfaringer med at finde dyrespor, kan I starte med en fælles tur gennem skoven, hvor I registrerer alle spor og der samler fjer, knogler, kogler, uglegylp mm.

Baggrund
Fortælling 1: Hvem er I
- Viden om skoven
-
Nysgerrighed
-
Samarbejdsevne
-
Fantasi
-
Styrke og behændighed
-
Mod
-
Magi
Fortælling 2: Hvor bor I ?
Fortælling 3: Hvem truer ?
-
Når den første frostnat falder sammen med fuldmåne
-
Når fuldmånen falder på en torsdag
-
Tre dage efter nymåne
-
Når der er set ravne over skoven tre dage i træk
Fortælling 4: Hvordan kan I forsvare jer ?
Fortælling 5: Den indre fjende
Den mægtige skovfyrste Fagus Sylvatica har i tusinder af år haft nogle magiske genstande fra jeres folk gemt forskellige steder i skoven. En historie fortæller, at når Pinus Nigras kraft og ondskab bliver vækket til live, er det muligt at finde genstandene igen. Men først når alle genstandene er samlet på ét sted og de er blevet stænket med saften fra de rigtige magiske urter, får de deres kraft igen.
- Jægerfolket skal finde en magisk bue, der altid rammer sit mål. (Almindelig bue)
- Elverfolket skal finde en usynlighedskappe. (Kan være et alm. spejdertæppe el. lign.)
-
Troldene skal finde en magisk hjelm, der gør bæreren usårlig. (Sikkerhedshjelm eller cykelhjelm sprayet med guldspray)
-
Skovnisserne skal finde et styrkebælte, der giver 7 gange styrke. (Et gammelt læderbælte el. lign.)
-
Helbrederne skal finde et gyldent bæger, der heler sårene hos den der drikker af det.(Et gammelt krus, lysestage el. lign. sprayet med guldspray.
Den mægtige skovfyrste Fagus Sylvatica, har i tusinder af år haft nogle magiske genstande fra jeres folk gemt forskellige steder i skoven. En historie fortæller, at når Pinus Nigras kraft og ondskab bliver vækket til live, er det muligt at finde genstandene igen. Desværre er rimturserne kommet jer i forkøbet og I skal nu kæmpe jer til genstandene!
Fortælling 6: Til kamp mod de onde
Litteratur
Live-rollespilsforeningen
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Forslag til spilmesterens fortælling
- Oversigt over aktiviteter
- Forslag til dansk i klasseværelset
- Forslag til regler for rollespilskampe
- Oversigt over lægeurter og troldomskunst
-
En skov
Klassen skal have adgang til et skovområde, hvor det er tilladt at lave huler og der skal være et bålsted eller en transportabel bålgryde. Alt efter årstid skal eleverne indsamle forskellige urter, plantedele, rester fra døde dyr i skovbunden mm. I kan bruge helt almindelige planter som fx mælkebøtter, anemoner og vorterod, men har I mulighed for det, er der en oversigt over urter mm fra folketro og naturmedicin på www.skoven-i-skolen.dk.
-
Redskaber
Klassen skal bruge de mest nødvendige redskaber til udeskole, så som bestemmelsestavler, indsamlingsbeholdere, snitteknive, bålgrej og lupper.
-
Dokumentation
Til at støtte elevernes skrivearbejde på skolen skal der tages billeder eller video. Hav altid kamera, smartphone eller I-pad med.
-
Rollespilsudstyr
Hvad angår udstyr til rollespil kan der varieres meget. I kan vælge at lade eleverne lave opgaverne i skoven uden ekstra udklædning, I kan lave en simpel udklædning med kapper eller farvede bånd, eller I kan gøre rigtig meget ud af udklædning og udstyr som i et live-rollespil. Hvis I vælger at udføre kampene som live-rollespil, kan I lave simple våben selv, eller låne rundt omkring. (Se ideer i forløbet "Battle - et kampspil i skoven")
Tid
- Aktiviteterne i skoven kan tage fra 4 til 10 udeskoledage á 4 timer.
- Aktiviteterne i klassen kan tage to dansktimer om ugen eller mere. (Se ideer til danskaktiviteter nedenfor)
Undervisningsmål
Formålet med forløbet er at give eleverne en oplevelse af, at det er sjovt og spændende at være i naturen - og at de i udeskolen kan lære en masse fagligt på en anderledes måde. Herudover bliver motorikken styrket og ikke mindst samarbejdsevnen!
Kolofon
HP Stenbæk, udeskolelærer på Rønde Skole.
Redaktør
Malene Bendix